Tuesday, May 24, 2011

kawin lambat??

mmg rutin aku every morning nk g keje drg hot fm...sebab aku suke dgr panggilan hangit....tergelak2 aku sorg2 lam kete..hahahaha...penah satu hari tu aku syok gelak (mase tu kat traffic light) org sebelah kete aku senyum tgk aku gelak sorg2...hahahahah...sibuk je nk tgk2 aku gelak...ko xleh gelak sendri ke...hahahah...tp aku bukan nk cite pasal panggilan hangit.. aku nk cite pasal topic td "wanita berkawin lambat"...

aku rase mmg ramai wanita sekarang yg berkawin lambat...kebanyakkan wanita yg lambat lambat kawin nie adalah wanita yg berkerjaya...yg berpedidikkan tgi...yg mampu hidup sendri... antara sebab2 dorg:

1) tidak setaraf...

aku byk jgk bace2 aktikal2 yg ade kat mn2 buku or kat internet ke bile wanita lebih berkerjaya dr lelaki maka sll lah jadi pertengkaran sbb bile lelaki terase tercabar dgn gaji bini yg lebih besa dan si suami byk menerima pertolongan dr si isteri dan membuatkn si suami berase ego die tercabar dan terjadi la pergadohan dan perceraian nie...sebab xsetaraf katanye... contohnye si isteri doctor manakala si suami sorg operator kilang...bile bergado yg melibatkan wang ringgit maka byk la kejadian ungkit mengungkit yg berlaku...mule la si suami berrase rendah dri dgn tanggungjawab yg dipikulnye...so byk la kes penceraian yg terjadi disebabkn wanita lebih bkerjaya dr lelaki...mungkin disebab kn kes2 nie byk berlaku bg wanita yg bekerjaya dan belum berkawin takut tuk kawin...

2) boleh hidup sendiri

bile dah bekerjaya dan boleh hidup sendiri dorg so wanita2 nie xpikir tu kawin...sbb dorg dah ade kehidupan yg selesa dan mewah perkahwinan mmg xdipikirkan da...myb bg dorg buat apa nk kawin yg belum tentu dpt hidup mewah seperti sekarang kn....so bg wanita yg berpikiran mcm nie dorg rase kawin adelah perkara yg xpenting...so delay2 kn la mase tu kawin tu kn....

3) jodoh xde...

bg aku bukan jodoh xde tp jodoh yg belum sampai lagi kn....myb dorg dah mencube tp xmenjadi kn...jodoh tu ditangan allah s.w.t...so kite kene mencube n berdoa semoga jodoh kite tibe bile tibe waktunye kn...

the point is...semua yg kite buat adalah atas kemahuan diri sendiri...setiap manusia telah ditetapkn pasangan hidup masing2 cume kite perlu berusha...berdoa dan berserah pada NYA...

p/s: aku pun xpikir lagi kawen buat mase nie...mahupun tuk ade pengganti bf...sekarang nie aku rase belum mase tuk aku pikirkn semua tu..tp insylh semua tu akan tibe suatu hari nnt....

(bukan mudah tuk mencari org yg boleh menerima kekurangan dan kelebihan dri kite...)



No comments: